Stuur met je voeten (en je hele lichaam)

Hoewel de belangrijkste taak van het sturen bij het stuur ligt, moet je je voeten gebruiken als een extra manier om gemakkelijk van richting te veranderen.

Gebruik je voeten om een deel van je gewicht over te brengen en je zwaartepunt te verplaatsen in de richting waarin je wilt draaien. Stop niet alleen bij je voeten – beweeg je hele lichaam langzaam mee met je voeten. Dit zal wonderen doen voor je evenwicht en het draaien veel intuïtiever maken en in principe verankerd in je lichaam.

Buig uw knieën lichtjes

Dit is een van de meest geavanceerde elektrische step rijden tips die er zijn

Terwijl je je rug recht wilt houden, moet je je knieën niet op slot zetten en je benen recht houden. Dat is erg onnatuurlijk en maakt het rijden erg moeilijk.

Het lichtjes buigen van je benen bij de knieën maakt het rijden niet alleen comfortabeler, maar fungeert ook als een extra veersysteem wanneer je over hobbels of gaten rijdt.

Over hobbels gesproken…

Maak jezelf “licht” tijdens hobbels (aka bunnyhop)

Nog een geavanceerde techniek waar ik maanden over heb gedaan om erachter te komen, maar die eigenlijk heel simpel is. Het is waarschijnlijk mijn meest favoriete rij-tip.

Deze techniek wordt gebruikt bij het oversteken van hobbels, kuilen, scheuren in de weg, of wat dan ook dat de koersvastheid van je rit kan verstoren.

Tip: https://www.fastfuriousscooters.nl/elektrische-step/

Het houdt in dat je je knieën nog verder buigt en de druk vermindert die je voeten en je hele lichaam op het dek van de step uitoefenen. Het is letterlijk alsof je probeert je lichaam lichter te maken tijdens de hobbel. Je lichaam gaat omhoog, een soort van heel licht huppelen tijdens het oversteken van de hobbel (vandaar de naam “bunnyhopping”). Op die manier hoeft je step tijdens het oversteken van een hobbel alleen zijn eigen gewicht te ondersteunen, en wordt hij niet extra belast door jouw gewicht.

De gewrichten in je benen, samen met de spieren in je benen en je hele lichaam, fungeren verder als een veersysteem, maar ze absorberen slechts een fractie van de impact die je zou absorberen als je voeten stevig op het dek zouden staan.

Dat maakt een enorm verschil in rijkwaliteit, maar verlengt ook de levensduur van je step in het algemeen.

Al met al een zeer coole en nuttige truc, begin het te oefenen op je ritten en je zult merken dat je veel soepeler rijdt.

Leun naar voren tijdens acceleratie en klimmen

Persoon die een heuvel beklimt op een elektrische step, leunt naar voren

Bij het optrekken of klimmen verbruikt je step de meeste energie en staan de systemen onder de meeste druk.

Als je een beetje naar voren leunt, maak je het werk een stuk makkelijker omdat je je zwaartepunt verplaatst naar waar de step heen gaat. Op deze manier spaar je je accu en alle andere stepsystemen.

De juiste remtechniek voor elektrische steps houdt in dat je een beetje achterover leunt. De reden hiervoor is tweeledig:

het verplaatsen van je zwaartepunt naar achteren helpt je step makkelijker te remmen

de remmen zitten vaak aan de voorkant, en naar achteren leunen voorkomt dat het achterwiel in de lucht gaat en de step volledig omvalt

Dezelfde principes gelden voor bergafwaarts rijden. Je zult waarschijnlijk (hoop ik) niet versnellen als je bergafwaarts gaat, en je zult waarschijnlijk een beetje remmen. Achterover leunen vertraagt je, en voorkomt ook omkantelen, wat veel makkelijker is als je bergafwaarts gaat.

Houd het stuur stevig maar niet te stevig vast, en laat het nooit los

U zult merken dat u tijdens uw eerste ritten als beginner de neiging hebt om het stuur zo stevig vast te knijpen dat het bijna smelt in uw handen. Dat is een gebruikelijke voorzorgsmaatregel, zelfs een reflex zou ik zeggen, omdat je nogal bang bent om te vallen. Ik herinner me zelfs dat mijn armen pijn deden en krampen kregen na mijn eerste paar ritten omdat ik het stuur zo stevig vasthield.

Maar naarmate je meer ervaring opdoet, zul je je zekerder voelen en zul je beseffen dat je eigenlijk niet zo veel kracht hoeft te gebruiken. Je kunt niet echt met een losse greep rijden omdat je dan te veel controle verliest, maar je zult leren hoe je het wat losser kunt maken.

Uitgelicht: https://www.fastfuriousscooters.nl/ecruiser

Laat nooit het handvat los tijdens het rijden, dat is een grote fout die ertoe zal leiden dat je op de grond ligt.

Houd ten minste één vinger op de remhendel

Er gebeuren vreemde dingen tijdens het rijden op een elektrische step.

Oudere mensen springen uit het niets voor je uit.

Fietsen besluiten dat het een goed idee is om je af te snijden.

Honden stoppen dood op je pad en beginnen je nieuwsgierig aan te staren.

Grote objecten verschijnen op je weg.

Een ongeluk kan heel snel gebeuren.

Na een paar bijna-ongelukken ben ik begonnen te rijden met één of twee vingers op de remhendel. Dat verkort mijn reactietijd aanzienlijk als ik snel moet handelen, maar het vermindert mijn vermogen om de step te besturen niet veel (wat wel gebeurt als je bijvoorbeeld al je vingers op de rem zet).

Het mogelijke nadeel is dat het moeilijker zou zijn om volledig te remmen, waarbij je al je vingers op de rem moet zetten en dan moet drukken. Ik hoef dit echter zelden te doen, omdat ik niet zo hard rijd in de stad. Dus voor mij is het een duidelijke overwinning.